Chcę wyrzeźbić ciało ale nie chcę budować mięśni! Czyli problem określenia celu przez większość kobiet na siłowni.

Plany treningowe

Chcę wyrzeźbić ciało ale nie chcę budować mięśni!

Czyli problem określenia celu przez większość kobiet na siłowni.

Podczas rozmowy z naszą nową potencjalną podopieczną zadajemy pytanie: Jaki jest Twój cel?

Niby proste pytanie, a jednak odpowiedź często sprawia wiele trudności.

Najczęściej słyszymy: ” Chcę schudnąć, wyrzeźbić nogi i brzuch, ujędrnić pośladki, pozbyć się bryczesów i najlepiej zachować duży biust, ale na pewno nie chcę rozwijać mięśni, a tym bardziej wyglądać jak facet!”

W takiej sytuacji nasza odpowiedź brzmi: „Czyli nie wiesz czego chcesz!

Ale nie martw się zaraz spróbujemy wszystko doprecyzować.”

 

W organizmie mamy dwie tkanki, które możemy kształtować za pomocą ćwiczeń i diety:

1. Tkanka tłuszczowa – poprzez deficyt lub nadmiar kalorii możemy tracić lub gromadzić jej zapasy. Nie mamy większego wpływu na sposób rozmieszczenia tej tkanki na ciele. Również spalając tłuszcz nie możemy sobie wybrać miejsca skąd mamy go tracić, a gdzie pozostawić. Jeśli mamy deficyt kaloryczny w diecie (przyjmujemy mniej kalorii niż wynosi nasze całkowite zapotrzebowanie) to pozbywamy się tłuszczu z całego ciała, a nie tylko z rąk czy nóg. Teraz trochę brutalnej prawdy:

  • Odtłuszczając całe ciało, zmniejszymy również ilość tłuszczu w biuście, co oznacza pomniejszenie jego rozmiaru. Widząc zawodniczki fitness w formie startowej z dużym biustem można być pewnym, że ich piersi są dziełem chirurga. Co mają zrobić kobiety, które nie chcą operacyjnie powiększać biustu, a jednocześnie chcą mieć niski poziom tłuszczu? Muszą zaakceptować fakt, że duże piersi nie będą ich atutem (choć nie dla każdego jest to atut) ale jednocześnie nie mogą zapominać, że wraz z utratą tkanki tłuszczowej wzrastają inne walory np. szczupłe (i optycznie dłuższe) nogi lub zgrabniejsza pupa.

 

  • Niestety walcząc o te pozostałe atuty trzeba pamiętać, że pośladki, biodra i nogi to zazwyczaj u kobiet tzw. oporne miejsca i odtłuszczając konsekwentnie całe ciało trzeba się pogodzić z tym, że miejsca te będą się odtłuszczać najwolniej.( Proces ten można w niewielkim stopniu przyspieszyć poprzez odpowiednią suplementacje oraz manipulacje żywieniowe, o których jest mowa w książce 2xME). Nie wolno jednak się poddawać, ponieważ w ostatniej fazie diety redukcyjnej (kiedy niemal całe ciało jest już dobrze odtłuszczone) oporne rejony zaczną zdecydowanie lepiej reagować na deficyt kaloryczny.

 

2. Tkanka mięśniowa – poprzez odpowiednie żywienie oraz trening siłowy mamy możliwość jej rozwoju. Dobrą wiadomością jest fakt, że możemy ją budować zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Dzięki odpowiednim ćwiczeniom można sprawić aby dane rejony ciała były bardziej umięśnione a inne mniej, tylko czy kobietom potrzebny jest rozwój mięśni?

Często słyszymy pytanie: Jakie ćwiczenia najlepiej odtłuszczają nogi/brzuch?

Odpowiedź: Żadne! Nie ma takich ćwiczeń. Całe ciało odtłuszczamy za pomocą deficytu kalorycznego w diecie (miejsca oporne wolniej). Żadne specjalistyczne ćwiczenia tu nie pomogą! Jeśli chcesz jedynie pozbyć się tłuszczu z nóg/brzucha/bioder a w konsekwencji z całego ciała to nie musisz nic trenować o czym wielokrotnie pisaliśmy na No Cardio, a jedynie stosować dietę z odpowiednim deficytem kalorycznym (możesz np. skorzystać z propozycji schematu 2xME).

Jeśli jednak pytanie by brzmiało:” Jakie ćwiczenia najlepiej wyrzeźbią nogi/brzuch? ” to faktycznie ćwiczenia mogą mieć znaczenie. Ustalmy jednak najpierw czym jest rzeźba ciała. Mówiąc o kimś, że ma wyrzeźbioną sylwetkę mamy na myśli zwykle mocno odtłuszczone ciało ale w połączeniu z nieco większą ilość tkanki mięśniowej ( w porównaniu do osoby nie aktywnej fizycznie). Taki efekt możemy uzyskać najszybciej poprzez deficyt kaloryczny w diecie + trening siłowy (przykład tutaj).

Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że rozwój mięsni wiąże się zwykle z niewielkim wzrostem wagi (mięśnie sporo ważą). Osoby początkujące są bardzo uwrażliwione na bodźce treningowe, dzięki czemu już po kilku treningach zauważmy wzrost masy mięśniowej nawet mimo diety redukcyjnej (deficytu kalorycznego). Taka sytuacja powoduje, że wiele kobiet mimo widocznej utraty tłuszczu (spadek obwodu pasa/talii) nie traci lub nawet nieco zyskuje na wadze. W takich chwilach często panie są rozczarowane efektami, a tym czasem dokonywanie rekompozycji ciała (jednoczesna utrata tłuszczu i budowa mięśni) jest zwykle szczytem marzeń zaawansowanych bywalców siłowni.

Jeśli więc Twoim celem jest jedynie utrata wagi bez jakiejkolwiek poprawy struktury mięsni to faktycznie możesz odpuścić treningi i skupić się jedynie na diecie. Jednak pamiętaj, że to mięśnie dają jędrność ciału i lepsze napięcie skóry. To dzięki ich rozwojowi możemy mieć wyraźniejszą (większą) kostkę na brzuchu lub też bardziej krągłą (większą) pupę (mięśnie pośladkowe). Boisz się, że dzięki treningom siłowym będziesz posiadać zbyt dużo masy mięśniowej? Spokojnie, jako kobieta masz wielokrotnie mniej testosteronu, a tym samym dużo mniejsze możliwości rozwoju mięśni. Bez stosowania sterydów nawet mimo wieloletniego stażu treningowego kobieta nie jest w stanie zbudować zbyt umięśnionej sylwetki.

 

Decydując się na krok w kierunki szczupłej sylwetki staraj się najpierw sprecyzować swój cel, potem sprawdź czy Twoje założenia nie wykluczają się, a następnie dobierz odpowiedni dla Ciebie plan działania.

2XME w TV

Tobiasz i Agnieszka Wilk w TV.

Tobiasza i Agnieszki Wilk gośćmi w Dzień Dobry TVN.
Wywiad z Tobiaszem Wilk w Dzień dobry, Polsko! TVP.

2XME w mediach społecznościowych